Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Látogatók
Indulás: 2008-02-08
 
Ennyien vannak itt
 
Honlap szabályzat
 
Kapcsolat
 
Tudnivalók a szervezetről
 
Információk a belépésről
 
Tagoknak
 
Szülőknek/ pártfogóknak
 
Pályázatok/ felvételek külsősöknek
 
Nyilvános versenyek, pályázatok
 
Ismeretek, tapasztalatok, tanácsok
 
Partnereink

Ezen keresztül juthatsz el partnereink listájához, s érheted el őket.

 
Szent Korona Rádió

Katt ide a hallgat᳨oz (Winamp)Katt ide a hallgat᳨oz (Windows Media)

 
Honlap ajánló

Az ajánlott honlapok listája tekinthető itt meg.

 
Honlapról
Ezúttal arra vagyunk kíváncsiak, hogy miképp halottak rólunk az emberek.
Hogyan szereztél tudomást szervezetünkről?

Videóklipünkből
Interneten máshogy
Plakátok/ szórólapok útján
Iskolában/ kollégiumokban tanárok által
Könyvtárakban
Ismerősöktől
Nyilvános rendezvényünkön
Egyéb
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Fegyveres és rendvédelmi képzés tervezete
Egyik tervezetünkre vonatkozik, mely olvasható a honlapon, az MHI SZT részben.
Szerinted mennyire lenne jó az új képzési rendszer?

Sokkal jobb, mint a mostani
Jó, de azért lehetne javítani rajta
Alig van különbség
Nem tudom eldönteni
Meglehetősen rossz
Kriminális!
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Szakpolitika vegyesen
Szakpolitika vegyesen : Oktatásügyi javaslataink

Oktatásügyi javaslataink

MHI SZT  2008.06.14. 11:34

Egyelőre még messze nem teljes, de idővel majd tökéletesedik.

Oktatásügy, avagy az új oktatási rendszer
 
 
 
Az új oktatási - s az már nevelési is - rendszert teljes körűen kell kialakítani, lévén az egészségügy/ demográfia és a fegyveres és rendvédelmi szervek után bármely ország számára a lehető legfontosabb, vagyis összességében a harmadik legfontosabb.
 
 
Mielőtt valaki még felhívná rá a figyelmet, tökéletesen tudjuk, hogy az idegen nyelv kimaradt, mind az általános, mint a középiskolák kötelező óráiból. Fakultációként (azaz nem számít bele az óraszámba a tanulók esetén), fizetős juttatás ellenében igénybe vehető.
 
 
A legelső forma: óvodák:
Bizony az oktatás és főleg a nevelés itt kell kezdődjön, s ezt az új rendszerben meg is kívánjuk valósítani. Az óvodába járás kötelező lesz, amint lehetséges, mert ehhez biztosítani kell a kellő intézményi elhelyezést (jelenleg hiány az esztelen privatizációk és egybevonások miatt), és emelni az óvodai nevelők létszámát.
Az óvoda napi időtartama a munkanapokon reggel 6-tól kezdhető, legkésőbb 8 órától, és délután 14 óráig kötelező, legfeljebb 18 óráig tartható. A kötelező és lehetőség eltolása azért ebben a formában létezik, hogy azon szülők, akiknek munkaideje a kötelező óvodai időtartamtól eltér addig is biztonságban tudhassák gyermekeiket.
 
Az óvodában a fő hangsúlyt a nevelésre kell fektetni, s csak utána a játékos tanulásra/ képességfejlesztésre. A nevelés erkölcsi-közösségi alapelveket tartalmazna főként, a kisgyerekek lelkivilágához igazítva (pl.: nem előadás természetesen, hanem tanmesék, stb…). Míg a játékos tanulás és képességfejlesztés olyan szórakoztató játékokat, feladatokat, időtöltést, mely azon túl, hogy élvezetes, segít a gyermekek logikáját, intelligenciáját erősíteni, megfelelő testedzést tartalmaz, s segíti a közösségben való boldogulást, az alapvető természeti törvények megismerését.
Továbbá, amennyiben szükséges, úgy logopédiai beutalót adhat az óvoda.
 
 
Iskolai alapvető rendelkezések:
  • Egy iskolai osztály minimális létszáma 10 fő, míg maximális létszáma 40 fő.Iskolaőrség felállítása minden közép, valamint 6+7-es iskolai formában, továbbá a felsőoktatásban.
  • Minden iskolai formában, minden évfolyamban lehetséges a bukás. Ha a tanuló nem felelt meg az évfolyam követelményeinek, akkor nem léphet tovább. Az általános iskola 6. osztályának elvégzéséig kötelezően délutáni tanulóórákat kell tartani az iskola épületében, szakképzett tanárok segítségével, 90, 135, vagy legfeljebb 180 perc időtartamra. Amennyiben az intézmény 90 perc feletti időtartamot határoz meg, úgy a 90 perc letelte után 10 perc szünetet köteles biztosítani a tanulók számára. A tanulóóra alatt megtanulhatják az aznapi anyagokat, gyakorolhatják az írást/ olvasást, megoldhatják a házi feladatokat, olvashatják a kötelező olvasmányokat a tanulók, elakadás, vagy kérés esetén a tanárok segítségükre lesznek. Intézményi jogkör, hogy a 6. osztályt már elvégzett tanulók esetében is legyen-e kötelező délutáni tanulóidő, mely a középiskola végéig lehetséges.
  • Minden tanuló köteles a 8. osztály végén alapismereti vizsgát, míg a 13. osztály végén érettségi vizsgát tenni. A továbblépésnek ez, valamint a sikeres felvételi és a megfelelő ponthatárok elérése szükséges.
  • Mindenki tanköteles 16 éves koráig, illetve a 10. osztály, vagy szakma sikeres elvégzéséig.
  • Amennyiben valamely tanuló 3. alkalommal lenne kénytelen bukás, hiányzás, netán fegyelmi problémák miatt évet ismételni, a 8 osztályos általános iskolában, vagy akár az 5, akár a 7 osztályos középiskolában, esetleg a 10 osztályt nem igénylő szakmák esetén a szakiskolákban és még tanköteles, úgy speciális iskolába kerül át. Fegyelmi ügye esetén, annak súlyosságától függően, akár már az első esetben.
 
 
Általános iskolák:
A második forma.
Az általános iskola alapesetben 8 osztályos, de lehetőség van a tanulmányokat a 6. osztály sikeres befejezése után 6+7-es rendszerű középiskolában folytatni.
Az általános iskolákban az éves tanítási napok száma 240.
 
Általános iskolákban legfeljebb a tanítási órák 15%-a hiányozható, tantárgyanként, lévén alapismeretekről van szó, így nem lehetnek benne komoly hiányok. Amennyiben valamely tanuló hiányzásai ezt meghaladják – kivéve technika, művészetek -, de nem érik el a 30%-ot, úgy osztályozó vizsgát tehet, az adott tantárgyból, vagy tantárgyakból, amennyiben az sikeres felsőbb évfolyamba léphet. Amennyiben sikertelen, vagy a hiányzott órák aránya bármely tantárgyból – kivéve technika, művészetek – meghaladja a 30%-ot, úgy évet kell ismételnie.
 
Az alsó tagozatban itt is a nevelés kell kapjon fő hangsúlyt, s csak másodlagos fontossággal (ennek ellenére különösen fontos minőséggel) bír a tanulmányi alapismeretek elsajátítása (pl.: írás, olvasás, matematikai alapműveletek). Szintén nagy fontossággal bír a testnevelés, hiszen fejlődő szervezetről van szó.
 
Órák fajtái, kötelező/ maximális heti óraszám az alsó tagozatban:
 
Óra neve/ témája
1. évfolyam
2. évfolyam
3. évfolyam
4. évfolyam
Nyelvtan (írás/ fogalmazás)
3 (5)
3 (5)
3 (5)
3 (4)
Irodalom (olvasás/ értelmezés)
2 (3)
3 (5)
4 (5)
5 (5)
Testnevelés (játékok és mozgás)
4 (5)
5 (6)
6 (6)
6 (6)
Erkölcs (nemzettudat, törvények)
3 (5)
3 (5)
2 (5)
2 (5)
Művészet (iskolák szerint)
1 (3)
1 (3)
2 (4)
2 (5)
Történelem (magyar történelem és legendák/ mondák)
2 (4)
2 (4)
2 (5)
3 (6)
Számtan
2 (3)
2 (4)
3 (4)
3 (5)
Technika
1 (2)
2 (3)
2 (3)
3 (4)
Osztályfőnöki (gyakran előadások)
-
1
1
1
Összes heti óraszám (kötelező):
19
24
26
28
Minimum napi óraszám:
3
4
4
4
Maximum napi óraszám:
5
6
6
7
 
Ezeken túl még évi 4 alkalommal külön, kötelező iskolai programok. Ez lehet színház, meghatározott időpontokban mozi, kiállítások, stb… Ezek ingyenesen biztosítottak, a költségeket az állam állja, beleértve az esetleges utazási költségtérítést is.
Továbbá az iskola által indított fakultációkon/ esetleges külön programokon (iskola szervezésében néptánc/ népdal, stb…) is lehetőség van részt venni. Ezek számáról, illetve pontos témájáról az oktatási intézmény, a szülői munkaközösség, valamint az önkormányzat egyeztet, illetve utóbbinak az Oktatási Minisztérium hozzájárulását kell kérnie a pontos tervezet benyújtásával. Az OM három kategóriába sorolhatja (országosan egységesen) a kérelmeket: támogatott (az iskola anyagi támogatásban részesül a fajtának és óraszámnak megfelelően), engedélyezett (ekkor nincs anyagi támogatás, de megtarthatják), nem engedélyezett.
 
 
A felső tagozatbanmár az eddigieknél nagyobb hangsúlyt kap az oktatás, de nem szoríthatja ki a nevelést, annak egészen a középszintű oktatás befejezéséig kell tartania.
 
Órák fajtái, kötelező/ maximális heti óraszám a felső tagozatban:
 
Óra neve/ témája
5. évfolyam
6. évfolyam
7. évfolyam
8. évfolyam
Nyelvtan (helyesírás/ nyelvtani szabályok)
3 (4)
3 (3)
2 (3)
2 (3)
Irodalom (olvasás/ értelmezés/ fogalmazás)
5 (5)
5 (5)
5 (6)
5 (6)
Testnevelés (mozgás és sport)
6 (6)
6 (6)
5 (6)
5 (6)
Társadalmi ismeretek
1 (2)
2 (3)
2 (3)
2 (3)
Művészet (iskolák szerint)
3 (5)
3 (5)
2 (4)
2 (4)
Történelem (magyar és egyetemes történelem)
4 (5)
4 (5)
4 (6)
4 (6)
Matematika
3 (4)
3 (4)
3 (5)
3 (5)
Technika
2 (2)
1 (2)
-
-
Természetismeret
4 (6)
4 (6)
-
-
Földrajz
-
-
3 (4)
3 (4)
Biológia
-
-
3 (4)
3 (4)
Kémia
-
-
2 (2)
2 (2)
Fizika
-
-
2 (2)
2 (2)
Elsősegély
-
1 (1)
2 (2)
2 (3)
Gyermekvállalási ismeretek
-
-
1 (1)
2 (2)
Egészséges életmód
1 (2)
1 (2)
2 (2)
3 (3)
Osztályfőnöki (gyakran előadások)
1
1
1
1
Összes heti óraszám (kötelező):
33
34
39
40
Minimum napi óraszám:
5
5
6
6
Maximum napi óraszám:
7
8
9
9
 
A felső tagozatos táblához nem árt néhány megjegyzést hozzátenni.
Egyrészt amint látható igen nagy a kötelező óraszám. Ennek oka az új oktatási módszerben is keresendő. Tömör lényege: alig valamivel több lexikális tudásbeli követelmény, mint jelenleg, ellenben azok alaposabb megtanulása/ gyakorlása, több érdekesség, több gyakorlati ismeret/ kísérlet. Gondolhatunk itt olyanokra, mint kémia órán bemutatások/ kísérletezés, fizikaórán kisebb áramkör összeszerelése/ mozgási bemutatások, biológiaórán természetfilm vetítések/ gazdaság meglátogatása/ boncolási lehetőség. Elsősegély órán próbabábú használata, mentősök bemutatója, esetleg kórházlátogatás. Történelemórán hagyományőrzők bemutatója, tapasztalataik megosztása a fiatalokkal, lehetőség szerint múzeumlátogatás.
Továbbá a földrajz különösen hazánk földrajzát tartalmazza, ez alatt Nagy-Magyarország értendő, kis részben a múltba tekintve, de leginkább a jelenkorban. Vagyis ugyanúgy kell ismerni Kolozsvár jelenlegi iparát is, mint Dunaújvárosét.
A gyermekvállalási ismeretek az egyetlen, mely valamennyivel kevésbé gyakorlati. Tárgyalja többek közt a szülő-gyerek kapcsolatot, szól a későbbi gyermekvállalás fontosságáról, a házasságról, a nemi kapcsolatok veszélyeiről. Gyakorlati ismeretekben olyanokat ad át, mint: kistestvérek gondviselése, miket érdemes tenni, mikor újabb kistestvér van a láthatáron, szülők feladatainak segítése.
 
Alapismereti Vizsga:
Gyakorlatilag az érettségi előfutára, melyet a 8. évfolyam befejezését követően kell letenni, az utolsó tanítási naptól számított harmadik hét hétfőjén megkezdve. Amíg valaki nem teljesítette sikeresen, addig nem léphet tovább, évet kell ismételnie.
A következő tantárgyak szerepelnek benne: irodalom, nyelvtan, magyar és kisebb részt egyetemes történelem, matematika, természetismeret, földrajz (különösen hazánk), biológia, gyermekvállalási ismeretek, társadalmi ismeretek/ erkölcs, valamint egy választott, mely az itt felsoroltakban nem szerepel.

Annak ellenére, hogy az eddigiek alapján túl komolynak tűnik, valójában nem túlzottan nehéz, egy átlagos 14 éves gyerek minden különösebb gond nélkül elérhet közepes, vagy jó vizsgaeredményt, persze csak akkor, ha megfelelően oktatták. Az alapismereti vizsgákon elért eredmények elsősorban a tanárokat, s csak másodsorban a diákokat minősítik, illetve befolyásolják az iskola számára, az állam részéről kiutalt pénzösszegeket is.

Az Alapismereti Vizsga egy hét időtartamú és a következőképp alakul:
 
Hétfő
Kedd
Szerda
Csütörtök
Péntek
Szombat
Délelőtt
Kezdés: 08:00
Magyar nyelv és irodalom írásbeli
120 perc
Történelem és földrajz írásbeli
120 perc, ill. 90 perc
Természet-ismeret, biológia és gyermek-vállalási ismeretek
írásbeli
90 perc, ill. 90 perc, ill.
60 perc
Választott tárgy írásbelije
Társ. Ism. / Erkölcs írásbeli
90 perc, ill. 60 perc
Matematika írásbeli
120 perc
Délután
Kezdés: 14:00
Magyar nyelv és irodalom szóbeli
15-30 perc
Történelem szóbeli
15-25 perc
Földrajz szóbeli
10-15 perc
Természet-ismeret szóbeli
10-15 perc
Biológia szóbeli
10-20 perc
Gyermek-vállalási ismeretek szóbeli
20-25 perc
Választott tárgy szóbelije
Társ. Ism. Szóbeli
15-20 perc
Erkölcs szóbeli
20-35 perc
Matematika szóbeli
10-15 perc
 
Minden esetben az írásbelin 125, míg a szóbelin 75 pontot lehet szerezni, ezzel is hangsúlyozva a szóbeli fontosságát. A szóbeli kapcsán nem a tanárnak kell összeállítania a tételeket, azt egy külön tankönyvben minden 8. osztályos diák kötelezően megvásárolja. A tételkönyvet állandóra kell kidolgozni, változtatás (esetleges hibák javításán túl) csak bővítés lehet, amennyiben ezt a tantárgy megkívánja, s csak 7 évenként.
A szóbeli vizsgán a diák tételt húz, akárcsak az érettségin később.
Az Alapismereti Vizsga időtartama alatt a diákok az iskolában, vagy a hozzá tartozó kollégiumban ingyenes étkezésben (ebéd) részesülnek, továbbá rostos üdítőt és édességet kapnak (mindegyik minőségi magyar termék), a család anyagi helyzetétől függetlenül.
 
 
Középiskolák:
Ez már egy emeltebb terület.
A középszintű iskolákban már egyre jobban és fokozatosan átveszi az oktatás a főbb szerepet a neveléssel szemben. Fontosabbá válik a tudás és annak megszerzése, bár továbbra is erősebb a gyakorlati oldal, mint az elméleti, magolós.
A középiskolákban az éves tanítási napok száma 255.
 
A középiskolákban legfeljebb a tanítási órák 20%-a hiányozható, tantárgyanként. Amennyiben valamely tanuló hiányzásai ezt meghaladják – kivéve művészetek -, de nem érik el a 40%-ot, úgy osztályozó vizsgát tehet, az adott tantárgyból, vagy tantárgyakból, amennyiben az sikeres, felsőbb évfolyamba léphet. Amennyiben sikertelen, vagy a hiányzott órák aránya bármely tantárgyból – kivéve művészetek – meghaladja a 40%-ot, úgy évet kell ismételnie.
 
Az igazolatlan órák a következőképp alakulnak:
-         5 igazolatlan óra esetén már kötelező a szülőt figyelmeztetni
-         15 igazolatlan óra esetén ismételt figyelmeztetése a szülőnek, továbbá osztályfőnöki intés
-         25 igazolatlan óra esetén ismételt figyelmeztetése a szülőnek, illetve behívása elbeszélgetésre és igazgatói figyelmeztetés
-         35 igazolatlan óra esetén a szülő behívása elbeszélgetésre, a szülő kötelező érvényű megjelenésével, valamint igazgatói intés
-         40 igazolatlan órától a nevelőtestület dönthet az évismétlés, esetleg eltanácsolás mellett, megbeszélés a szülő kötelező érvényű jelenlétével
-         50 igazolatlan óra esetén a tanuló mérlegelés nélkül évismétlő lesz, és/ vagy a nevelőtestület dönthet az eltanácsolás mellett
 
Igazolatlan óra adható, ha:
-         A diák nem jelent meg egy, vagy több tanítási órán (kötelező adni)
-         A diák az órát jelentősen zavarta és nem rendelkezett felszereléssel
-         Előre külön értesítették bizonyos speciális esetekben, mégsem rendelkezett megfelelő felszereléssel, avagy nem öltözött át (pl. kötelező sportversenyek, látogatások)
-         Megtagadta az órán végzendő munkát.
-         A diák késései kiteszik a 45 percet (kötelező adni), vagy 30 percnél többet késik, s azt nem tudja igazolni (pl. tömegközlekedési zavar, írásos elismeréssel)
Az igazolatlan órák kiosztását a szaktanáron túl a tantestület és diákönkormányzat, valamint az iskolaőrség ellenőrzi, az igazságtalanul/ hibásan kiosztott igazolatlan órákat közös megegyezéssel semmissé tehetik.
 
Az iskolaőrségről:
Tagjai azok a 11., 12. és 13. évfolyamos diákok lehetnek, akiket az alábbi szempontok alapján és előnyök figyelembe vételével a diákönkormányzat, a tantestület, az iskolaőrség (felállítása után), valamint a kéttagú területi küldöttség (egy rendőr és egy polgárőr) többségi szavazással, melyben a testületeknek 1-1-1, valamint a két küldöttnek 1-1 szavazata van megválaszt, az előzetes meghallgatás és az alkalmasság megvitatása alapján.
(Az iskolaőrség első csoportjának felállítása előtt a küldöttséget további egy rendőr egészíti ki, hogy meglegyen az öt szavazati lehetőség, s ne alakulhasson ki határozatképtelenség.)
Szempontok a kiválasztásban:
-         a diákok mennyire tisztelik, mennyire hallgatnak a szavára
-         az illető mennyire rendszerető, példamutató fegyelemben
-         az illető mennyire hajlamos másokat rendreutasítani, ha azok vétenek a rend ellen
-         az illető mennyire él hazafias életet
-         büntetlen előélet
Előnyös tényezők:
-         az önkéntes polgárőrség tagja
-         részt vett egy vagy több rendvédelmi táborban
-         előnyös testalkat (magas, erős testalkatú, tiszteletet parancsoló)
-         jártasság valamely, vagy több harcművészetben, önvédelmi sportban
-         jártasság a pszichológiában
-         jó sport és/ vagy tanulmányi eredmények
-         jogi ismeretek
-         MHI tagság
-         Előzetes iskolaőr képzésben részt vett
 
Az iskolaőrség létszámában a kötelező minimum, hogy minden 150 tanulóból egy legyen tagja (felfelé kerekítve). Maximális létszám meghatározásra nem kerül, de tanácsként érdemes az iskola házirendje szerint osztályonként kettő, vagy minden 20 fő után egy személyben megállapítani a maximumot, valamint a maximum nem lehet kisebb 75 tanulónként egy főnél (felfelé kerekítve).
További kikötés, hogy legalább minden 5. iskolaőr nőnemű legyen, s a létszámtól függetlenül legalább két iskolaőr legyen nőnemű. A nőnemű iskolaőrök esetében a előnyös testalkat sokkalta enyhébb elbírálást kell kapjon, s az esetleges pszichológiai ismeretek nagyobb mértékben kell, hogy beszámítsanak.
 
Amint valaki elnyerte a felvételt az iskolaőrségbe, még mielőtt szolgálatba állna egy 8 napos (négy szombat-vasárnap, utolsó nap a vizsga) képzésben kell részt vennie, és végeztével sikeresen vizsgáznia. A képzés térítési díja 16.000 Ft a tanuló részére.
A képzés délután 13.00-21:00-ig tart szünetekkel és uzsonnával egybevéve, a megyeszékhelyen, vagy régióközpontban. A képzést főleg pedagógusok, polgárőrök, valamint rendőrök és pszichológusok végzik.
Elméleti ismeretek: Konfliktushelyzetek erőszakmentes kezelése, meggyőzés, szóbeli rendreutasítás, házirend és jogi ismeretek, veszélyhelyzet felmérése, elméleti intézkedéstaktika, biztosítási feladatok, teendők katasztrófahelyzet esetén (pl.: tűz, földrengés, bombatámadás).
Gyakorlati ismeretek: Veszélyhelyzet felmérése, gyakorlati intézkedéstaktika, kényszerintézkedések alkalmazása, önvédelem, elsősegélynyújtás.
 
Az iskolaőrség megkülönböztető jelzéseként egy 10 centiméter széles, s karvastagságtól változó hosszúságú, zöld színű, ISKOLAŐRSÉG feliratú karszalag szolgál, melyet a formaruha felett, a jobb felső karon kell hordani.
 
Az iskolaőrség feladatai:
  • Az iskolaőrségnek kijelölt, az iskola főbejárata közelében lévő teremben az első iskolai óra megkezdése előtt 45 perccel már, valamint az utolsó óra/ fakultáció/ szakkör/ sportesemény végét követően 15 perccel mindig kell tartózkodjon legalább 3 ügyeletes iskolaőr.
  • Az iskolaőrség minden tagjának kötelessége előre jelenteni az iskolaőrség parancsnokának, vagy annak helyettesének, ha egészségügyi, vagy más okokból nem tud egy olyan tanítási napon, vagy külön eseményen megjelenni, mikor alapesetben szolgálatban lenne, hogy a beosztást átszervezhessék. Sorozatos hiányzás esetén az iskolaőrség parancsnoka belátása szerint dönt ügyében a szóbeli figyelmeztetéstől kezdve egészen az iskolaőrségből való kiléptetésig. Ez utóbbit egyeztetnie kell a diákönkormányzattal és a nevelői testülettel.
  • Az első iskolai óra megkezdése előtt fél órával a főbejárat közelében található, legalább egy gyalogátkelőhöz kell mennie legalább egy, legfeljebb két iskolaőrnek, az iskolaőrség számára kiutalt kézi stoptáblával, és segíteni a diákok, s arra járók biztonságos átkelését az úttesten. Továbbá ezt megismételni minden egyes alkalommal, mikor egy osztály tanulói az úttesten át kell, hogy kelljenek.
  • Ennek módja: Amennyiben van jelzőlámpa a gyalogátkelőhelyen, úgy a zöld jelzés idején, amennyiben nincs jelzőlámpa, úgy 10 főnél nagyobb csoport összegyűlése idején. Egy fő esetén a gyalogátkelő közepére menni, a kézi stoptáblát egyik kézzel felemelni az autósok felé, megvárni, míg az átkelés biztonságos, majd másik kézzel inteni a várakozóknak, hogy az út szabad. Két fő esetén a gyalogátkelő két végéhez közel (kétsávos úttest esetén a sávok közepén) megállni, majd az egy fő esetén leírtakat megismételni.
  • Amennyiben az iskola elhelyezkedése, biztonsági kockázata ezt indokolttá teszi, valamint az iskolaőrség parancsnoka úgy dönt szükséges, úgy a bejáratoknál ellenőrizni az érkezőket. Vagyis diákigazolványukat, azt láthatólag állnak-e alkohol, vagy kábítószer hatása alatt. Amennyiben a bemenni szándékozó nem az iskola diákja, nem követ más iskolából, hanem idegen diák, avagy már tanulmányait befejezett fiatal, úgy az iskolaőrségnek kötelessége érdeklődni érkezése céljáról, dönthet beengedése, vagy várakozásra intése felől, figyelembe véve, hogy okozott-e már valami bajt. Bárkit, aki jól láthatólag alkoholos, és/ vagy kábítószeres befolyásoltság alatt áll amennyiben az iskolaőrség ellenőrzi a bejövőket, úgy kötelessége visszafordítani. Amennyiben az iskolaőrség úgy ítéli szükséges, ruházat és csomagátvizsgálást foganatosíthat még az érkező továbbengedése előtt, s, amennyiben bármilyen tiltott tárgyat talál, úgy annak leadására kötelezni, avagy, amennyiben a tárgy birtoklása bűncselekmény, úgy (akár titokban) rendőrt hívni.
  • Ügyelni a törvény által előírt házirend és az iskola által, a törvényekkel összhangban lévő iskolai házirend betartására, azt betartatni, különös tekintettel a tanulók, de a tanárok kötelességeire is.
  • Csak néhány dolgot említve:
  • Ügyelni rá, hogy az iskolai formaruha mindenkin megfelelőképp álljon. Akinél látható hiba tapasztalható, azt figyelmeztetni.
  • Verekedéseket megelőzni, illetve, ha már tartanak, akkor a verekedőket felszólítani tevékenységük befejezésére, majd, ha ez nem használ, akkor őket akár erőszakkal is szétválasztani. Ha egy verekedés megtörtént, de a felelősök ismeretlenek, úgy őket előkeríteni, s velük szemben eljárni (pl.: igazgató elé vitel, akár erőszakkal is, rendőrség nyomra vezetése, stb…)
  • Lopásokat lehetőleg megelőzni (akár a rájuk bízott értéktárgyakra felügyelni). Lopások esetén a tolvajokat előkeríteni, s ellenük eljárni (lásd előző).
  • Helyben fellépni bármilyen bűncselekmény ellen, ha ez így megelőzhető, mint például védelmi pénz szedésének kísérlete/ rablás, illegális szerek árusítása. Az elkövetők ellen, amennyiben szükséges kényszerintézkedést alkalmazni a rendőrség megérkezéséig.
  • Iskolai sporteseményeket, iskola bulikat biztosítani, az azok alkalmával életbe léptetett, olykor külön szabályozások betartatásával is.
  • Fellépni a fenyegetőző diákok ellen, fenyegessenek akár diákokat, akár tanárokat.
  • Figyelmeztetni és elküldeni, sorozatos ismétlődés esetén az igazgató elé vinni a tilos helyen dohányzókat.
  • Elcsípni, s példát statuálva megbüntetni (pl. körmös, vesszőzés) az iskola köztulajdonának szándékos rongálóit (pl. csempék lerúgása, radiátor letépése, stb…), illetve erről a nevelőtestületet értesíteni.
  • Figyelmeztetéssel, rendreutasítással, szükség esetén akár fizikailag is fellépni az órákat zavaró diákokkal szemben.
  • Szúrópróbaszerűen, különösen szünetekben, de olykor tanítási órák alatt is járőrözni az iskola különböző részein, főleg folyosókon és udvarokon, olykor közösségi helyiségekbe, wc-kbe benézni, s ellenőrizni minden rendben van-e?
  • Amennyiben van, úgy a tanulószobán részt venni, s ott időtartama alatt, illetve a szünetben szintén ügyelni a rendre.
  • Megvédeni a tanárokat és diákokat bármely, nem hivatalos külső személytől, aki erőszakosan lép fel (pl.: tanárverő szülők ellen).
  • Katasztrófahelyzet esetén (pl.: tűz, robbanás, földrengés, biológiai veszély) fokozottan ügyelni a rendre az iskolában (vagy tartózkodási helyen), a jelen lévőket lehetőség szerint megnyugtatni, a terület rendezett elhagyását biztosítani, illetve minden más feladatok a lehetőségek szerint ellátni a mentőegységek kiérkezéséig, azt követően azok irányításával tovább segédkezni.
  • Ügyelni egymásra, vagyis, hogy az iskolaőrségen belül ne legyenek túlkapások. Az esetleges ilyeneknél az illetőt szóban figyelmeztetni és többszöri kisebb, vagy akár egyszeri súlyos esetnél jelenteni az iskolaőrség parancsnokának, vagy helyettesének, utóbbiaknak ilyen esetben kötelessége legalább szóbeli figyelmeztetésben részesíteni az illetőt.
  • Ügyelni az iskola környékének biztonságára, rendszertelen időközönként őrjáratot tartani körülötte. Megakadályozni az iskola szándékos külső rongálását. Elküldeni a környéken ólálkodó gyanús személyeket (akik pl. esetleg várnák, hogy egy tanuló kijöjjön és megverhessék), a hajléktalanokat. Valamint minden szabálysértést, vagy bűncselekményt elkövető személy esetén rendőrt hívni (pl.: díler, örömlány az iskola körül).
  • Osztály/ iskolai csoportos kirándulásokon ügyelni az ugyan kevésbé szigorú, de jelen lévő rend betartására, megszegőit figyelmeztetni. A lehetőségekhez mérten megvédeni a diákokat és tanárokat, ha őket esetleg külső atrocitás érné.
  • Szükség esetén bárki rászorulót elsősegélyben részesíteni, szükség esetén mentőket értesíteni.
 
Az iskolaőrség parancsnokának és parancsnokhelyettesének további feladatai:
  • Az iskolaőrségen belül is példamutató magatartást tanúsítani.
  • Összehangolni az iskolaőrség működését.
  • Minden hónapban elkészíteni a szolgálati beosztást, azt a diákönkormányzattal és nevelői testülettel előzetesen egyeztetni, majd elfogadtatni.
  • Ügyelni a szervezet belső rendjére, fegyelmére, moráljára. Felelősséget vállalni az iskolaőrség minden cselekedetéért, szolgálatban és azon kívül tanúsított magatartásáért.
  • Eljárni az iskolaőrség belső fegyelmi ügyeiben, beleértve a szolgálatból való indokolt, vagy indokolatlan távolmaradást, esetleges túlkapásokat, a tagok helytelen magatartását, korrupciót.
  • Figyelni a pályázatokat, továbbképzési lehetőségeket a szervezet és tagok minél könnyebb boldogulására és minél nagyobb képzettségére törekedve.
  • Tartani a kapcsolatokat a nevelői testülettel, a diákönkormányzattal, a MHI Központtal, a rendőrséggel és polgárőrséggel. Számukra félévente részletes jelentést küldeni az iskolaőrség munkásságáról.
 
Az iskolaőrség felszerelése, illetve amit számukra biztosítani kell:
Őrszoba: Az iskola méretétől, és tanulószámától függően, legalább egy, a főbejárat közelében lévő terem, mely őrszobává lép elő. Abban legalább egy asztal, legalább 4 szék, vagy két ülőpad. Félévente, az őrszobának (több esetén a központi őrszobának) kiutalt papír írószer.
Karszalag: A már fentiekben említett küllemű karszalagok minden tagnak.
Kézi stoptáblák: Az iskola tanulóinak számától függően, de legalább 5 kézi stoptábla.
 
Az iskolaőrség és iskolaőrök külön jogkörei/ kedvezményei:
Itt csak azok kerülnek említésre, melyek a kötelességeik között nem szerepelnek, mert természetesen, ami kötelességük, az egyben jogukban is áll.
Szolgálati beosztásukat az iskolaőrség parancsnoka, illetve helyettes parancsnoka, továbbá a diákönkormányzat és a nevelői testület közösen hagyja jóvá, kötelességük úgy igazítani, hogy a tanórákról való távollét közel egyenlő módon oszoljon meg a tagok között, s lehetőleg főleg azokat a tantárgyakat érintse, melyekből nem kell tenni érettségi vizsgát. Amennyiben van tanulószoba az intézményben, úgy a beosztást ahhoz is igazítani, hogy a jobb tanulmányi eredményekkel rendelkező tagok legyenek főleg akkor a tanulószobán kívüli szolgálatban, lévén ők kevésbé szorulnak rá.
  • Szolgálatteljesítésük időtartama, amennyiben az tanórára esik nem számít hiányzásnak, sem igazoltnak, sem igazolatlannak.
  • Évente három napot (vizsganap nem lehet, sem olyan, mikor szolgálatban vannak) hiányozhatnak igazoltan, ezt saját és az iskolaőrség parancsnoka (vagy helyettese) által aláírt igazolással tehetik meg, illetve utóbbinak természetesen elég egyszer aláírnia.
  • Kedvezményekkel vehetnek részt több továbbképzésen, táborozáson, tanulmányi és egyéb osztálykiránduláson.
  • Ha legalább két évig szolgáltak iskolaőrként, akkor az plusz pontokat jelent felvételüknél a hon/ rendvédelmi iskolákba, képzésekre. Valamint nagyobb eséllyel nyernek felvételt a fegyveres és rendvédelmi szervekhez, katasztrófavédelemhez. Illetve előnyt jelenthet több más munkára való felvételnél is, például: biztonsági őr, táborvezető, kidobó, intézeti nevelő, tanár, stb… Ezen kívül külön elbírálás nélkül lehetnek tagjai az önkéntes polgárőrségnek.
 
A középiskolai tanulmányokról:
A középiskolai tanulmányokban, fokozott szerepet töltenek be az érettségi tantárgyak, melyek nagyrészt ugyanazok, mint az Alapismereti Vizsga tantárgyai. Ezek a többinél nagyobb óraszámban kerülnek oktatásra. Az általános iskoláknál már említett új oktatási módszer bár enyhén szárazabban, de jelen van.
A középiskolát 5 évesre változtatjuk, mert a jelenlegi 4 év alatt igen nehéz a tananyagokat kielégítően megtanulni, gyakorolni, s mivel több új tárgy, sőt vizsgatárgy is bekerül, így indokolt a hosszabb idő.
Idegen, vagy nemzetiségi nyelvismeretet továbbra is csak fakultációban, külön díjfizetés ellenében lehetséges tanulni. Vizsgát tenni nem kötelező belőle, bár a közép és felsőfokú nyelvvizsga továbbra is plusz pontokkal járhat a felsőoktatás bizonyos szakait illetően (pl.: történelemnél a latin, számítástechnikánál az angol).

 Folytatása következik.

 
Bölcsességek
 
 
Hírek
 
Írások
 
MHI Szakpolitikai Tagozat
 
Lelkisegély és pszichológia
 
Kikapcsolódás
 

Névnapok

 

 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Pontos idő
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?